🌐 جنگ گذرگاه‌ها ، پروژه تازه هند ، ایران و ترکیه و مصر را هدف می‌گیرد

🌐 با اعلام پروژه گذرگاه اقتصادی‌ای که هند را از طریق خاورمیانه به اروپا متصل می‌کند، در حاشیه نشست‌های گروه بیست در دهلی نو در ابتدای سپتامبر امسال ، رقابت بر سر جغرافیای گذرگاه‌های زمینی و دریایی وارد مرحله‌ای جدید و بی سابقه در سیاست بین‌الملل شده است. بر اساس دیدگاه آمریکا ، هدف از پروژه گذرگاه « هندی » بستن راه به روی پروژه چینی معروف به « کمربند و جاده » است.

🌐 در صورت اجرایی شدن این پروژه ایران نخستین زیان بیننده خواهد بود و ضربه دردناکی به طرح این کشور برای ساخت گذرگاه شمال – جنوب وارد خواهد آمد. هدف از گذرگاه شمال – جنوب اتصال بمبئی در هند به شمال اروپا از طریق قفقاز و روسیه است. 

🌐 ایران در قلب این کریدور قرار دارد و در صورت راه‌اندازی می‌تواند حلقه اتصال آسیا و اروپا را تحت سیطره خود درآورد. بنابراین ، این احتمال وجود دارد که ایران به راحتی تسلیم تلاش برای ناکام گذاشتن آن نشود.

🌐 دومین قربانی پروژه هند ، ترکیه است که رجب طیب اردوغان ، رئیس جمهوری این کشور به حذف ترکیه از این پروژه اعتراض کرد.

سومین زیان بیننده از گذرگاه هند ، مصر است ، زیرا گذرگاه فوق تهدیدی برای کانال سوئز به شمار می‌رود که شریان اقتصادی حیاتی مصر و همانند تیری راهبردی است که این کشور را در قلب جهان قرار می‌دهد. گذرگاه هند چهل درصد هزینه‌های حمل و نقل و زمان ترانزیت را در مقایسه با کانال سوئز کاهش می‌دهد که این امر به معنای به حاشیه رانده شدن کانال سوئز است.

🌐 اگرچه پروژه‌های ترکیه و ایران نیز تهدیدی برای کانال سوئز به شمار می‌روند و همچنین در رقابت با یکدیگر هستند؛ زیرا طرح ترکیه برای ایجاد گذرگاه زنگزور ضربه‌ای به پروژه‌های ایران برای رسیدن به روسیه و اروپا از طریق قفقاز است. 

با این وجود گذرگاه هند نقطه تهدید مشترک برای سه کشور است و می‌تواند به همکاری میان آن‌ها برای ناکام گذاشتن آن منجر شود، 

به ویژه اگر نزدیکی اخیر مصر و ترکیه و احتمال فزاینده شکسته شدن بن بست در روابط میان تهران و قاهره را در نظر بگیریم. موضع مسکو و پکن می‌تواند حمایت کننده از این روند باشد.


نظرات