گرد رکود بر بازار پتروشیمی

🌎 رکود کم‌‌‌‏‌‌‌‌‏‌سابقه در بازار محصولات پتروشیمی ، در حالی منجر به عقبگرد تقاضا و به حداقل رسیدن رقابت در این بازار شده‌است که دست‌‌‌‏‌کم ۸ عامل مهم و اثرگذار در بروز این شرایط را می‌توان معرفی کرد.

🌎 بخشی از این عوامل مربوط به وضعیت اقتصاد داخلی ، برخی ناشی از رخدادها و تغییرات روز بازارهای جهانی و گروه دیگر مربوط به نوسان ریسک‌های غیراقتصادی اخیر است.

🌎 بررسی ها نشان می‌دهد، شرایط فعلی در صنایع تکمیلی پتروشیمی ، تحت‌تاثیر افت محسوس تقاضا و کاهش انگیزه‌‌‌‌‌های تولید وخرید در این بخش، وضعیت رکود شدید را نشان می‌دهد که این شرایط رکودی ، نمایانگر بی‌‌‌‌‌انگیزگی فعالان پتروشیمی در هر دو حوزه تولید مواد اولیه از یک‌سو و تولید محصولات نهایی پتروشیمی از سوی دیگر است.

🌎 در شرایطی که در سال‌های گذشته، رقابت ۴۰ تا ۵۰‌درصدی در بازار تقاضای محصولات پتروشیمی، سطوح معمول و متداول رقابت در این بازار بوده‌است اما داده‌ها و بررسی‌‌‌‌‌ها نشان می‌دهد هم‌اکنون رقابت تقاضا در این بخش به سطوح حداقلی کاهش ‌یافته‌است.

🌎 کارشناسان بورس‌ کالا معتقدند ، رکود در صنایع تکمیلی پتروشیمی موضوعی به‌شدت جدی است و این جدی‌بودن را می‌توان از وضعیت و آمارهای معاملات رصد کرد.
افت میزان رقابت برای خرید محصولات پتروشیمی ، به میزانی محسوس است که حتی در دوره‌‌‌‌‌های رواج و اوج کاربرد ارز نیمایی در مبادلات ، این شرایط تجربه نشده بود و بازار شاهد حجم معاملات بالاتری بود.

🌎 بررسی‌‌‌‌‌ها نشان می‌دهد نبود نقدینگی کافی در سمت تقاضا ، رکود وافت قیمت در بازارهای جهانی، مشکلات تامین مالی و سختگیری بانک‌ها در اعطای تسهیلات به واحدهای تولیدی، مسائل ومشکلات مالیاتی و کمرنگ‌شدن جاذبه‌‌‌‌‌های سرمایه‌گذاری در تولید محصولات اولیه و نهایی پتروشیمی به علت بازار ضعیف و...، از مهم‌ترین مشکلات تشدید عمق رکود در این بازار هستند، ضمن آنکه اثرات سوء تحریم‌ها، اثر قطعی برق و ناترازی انرژی و همچنین افزایش ریسک‌های غیراقتصادی که منجر به کمرنگ‌شدن ذهنیت فعالیت متعادل در بخش‌های مختلف تولیدی از جمله تولید محصولات پتروشیمی می‌شود، از دیگر عوامل موثر در این رکود هستند.

🌎 رقابت تنها در حد رفع نیاز
بررسی‌‌‌‌‌ها درباره وضعیت بازار محصولات پتروشیمی نشان می‌دهد؛ در بازار تقاضا، رقابت به‌شدت کاهش‌یافته‌است.
از سوی دیگر این کاهش رقابت اما به‌معنای افت جدی معاملات نیست.رصد آمارهای مربوط به معاملات بازار محصولات پتروشیمی حاکی از آن است که بازار تنها در حال تامین حداقل‌‌‌‌‌های خود در این زمینه است و عرضه وتقاضا در شرایط رکود فعلی به تعادل جدیدی رسیده‌است.

🌎 این وضعیت نشان می‌دهد که جذابیتی برای خرید در بازار محصولات تکمیلی پتروشیمی وجود ندارد واگر کسی حتی با نیت صادرات کالایی را خریداری می‌کند ، بازهم فعالیت در این زمینه از جذابیت کافی برای او برخوردار نیست.
پایین‌بودن شدید رقابت برای خرید ، حاکی از آن است که بازار با نوعی رکود عمیق روبه‌روست ، یعنی متوسط قیمت‌گذاری در بازار چندان تفاوتی با نرخ ارز نیمایی یا ارز مبادله‌‌‌‌‌ای ندارد.


نظرات