بررسی تحلیلی وضعیت تولید و صادرات پسته خراسان رضوی و عوامل موثر بر آن

🌎 شیب نزولی صادرات پسته در سال‌های اخیر

🌎 استان خراسان رضوی با ۲۵ درصد سطح زیر کشت و ۲۳ درصد تولید پسته کشور پس از استان کرمان ، جایگاه دوم را به خود اختصاص داده است، 

سطح زیر کشت این محصول در خراسان رضوی، ۱۳۰ هزار هکتار باغات پسته بارور و نهال است که متوسط تولید سالانه آن به ۶۵ هزار تن پسته خشک می‌رسد.

🌎 افت تولید پسته از سال 1400

🌎 سمیرا سبزواری ، رئیس دفتر کشاورزی اتاق بازرگانی خراسان رضوی :

تولید پسته در ایران در سال ۱۳۹۸ به میزان ۱۹۵ هزار تن در استان‌های یزد، کرمان و خراسان رضوی بوده که در سال ۱۳۹۹ به میزان ۲۴۳ هزار تن در استان‌های کرمان، خراسان رضوی و خراسان جنوبی افزایش یافته است؛ اما میزان تولید این محصول از سال ۱۴۰۰ روند کاهشی را دوباره آغاز کرده و به میزان ۱۳۵ هزار تن در استان‌های کرمان و خراسان رضوی و یزد و سمنان و در سال ۱۴۰۱ به میزان ۹۲ هزار تن در کرمان و خراسان رضوی رسیده است؛ اما در سال ۱۴۰۲ با یک افزایش قابل توجه، میزان تولید به ۱۸۰ هزار تن در استان‌های کرمان و خراسان رضوی رسیده است.

🌎 تاثیر قطع برق چاه‌های کشاورزی بر کیفیت پسته‌های تولیدی استان

🌎 خشکسالی و کمبود آب در حوزه کشاورزی و از سوی دیگر قطعی برق ناشی از ناترازی انرژی در تابستان ، بر کیفیت محصول تاثیر بسزایی دارد. 

امسال به دلیل قطعی برق چاه‌های کشاورزی که به صورت ۶ ساعت در روز بوده است ، شاهد ۴۰ درصد پوسیدگی یا پوکی پسته‌های تولیدی باغات در خراسان رضوی بودیم ، در کنار آن آفات درخت پسته نیز بر این موضوع اثرگذار بوده است.

🌎 روند نزولی صادرات پسته در سال‌های 1399 تا 1401

🌎 از سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۱ شاهد کاهش چشمگیر ۲۳۵ درصدی در ارزش دلاری صادرات پسته کشور بوده‌ایم ، 

به طوری که صادرات پسته ایران از ۴۶۷ میلیون دلار ( 52 هزار تن ) در سال ۱۳۹۷ به ۹۸۱ میلیون دلار ( 110 هزار تن ) در سال ۱۳۹۸ و 1371 میلیون دلار ( 203 هزار تن ) در سال ۱۳۹۹ رسید ، 

صادرات پسته از ۹۱۴ میلیون دلار ( 135 هزار تن ) در سال ۱۴۰۰ به 409 میلیون دلار ( 56 هزار تن ) در سال ۱۴۰۱ رسید و با کمی افزایش در سال ۱۴۰۲ به 781 میلیون دلار ( 92 هزار تن ) رسید.

🌎 در چهار ماهه نخست امسال میزان صادرات ۲۷۳ میلیون دلار ( 28 هزار تن ) بوده که 51 میلیون دلار ( معادل 6 هزار تن ) از این مقدار از گمرکات استان خراسان رضوی صادر شده است.


نظرات