آمارها از وضعیت صادرات پسته چه می گویند؟

🌎 آن‌طور که فعالان بخش خصوصی صنعت پسته می‌گویند
ایران می‌تواند سالانه 1.5 میلیارد دلار از صادرات پسته درآمد ارزی داشته‌باشد با این حال ،  اما به دلیل خشکسالی‌های متعدد چند سال اخیر علاوه بر تولید از میزان صادرات این محصول نیز به شدت کاسته شد تا جایی که حتی در بین محصولات کشاورزی صادراتی ، پسته جای خود را در رتبه‌های نخست به صنایع لبنیات و شیلات داد.

🌎 استان‌های تولید‌کننده پسته در کشور

🌎 20 درصد پسته کشور دراستان‌های کرمان ، خراسان رضوی ، خراسان جنوبی ، خراسان شمالی ، سمنان ، یزد ، مرکزی ، قزوین و در مناطقی از استان تهران تولید و 80 درصد آن از مزارع شهرستان رفسنجان استان کرمان برداشت می‌شود.

🌎 حسین جلالی نماینده رفسنجان و انار در مجلس :
یكی از اصلی‌ترین مشكلات پسته‌كاران رفع موانع ارزی بود، از این رو برای عبور از چالش‌های موجود بر سر راه صادرات پسته ، جلسه‌ای در مجلس با حضور رئیس كل بانك مركزی برگزار شد. اختصاص ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی برای كودهای كشاورزی، حل مشكلات تعهدات ارزی صادركنندگان و دیگر مواردی كه به عنوان موانع صادراتی از آنها یاد می‌شود، ازجمله قول‌هایی بود كه در این جلسه داده شد كه امیدواریم گرهی از مشكلات صادركنندگان و كشاورزان باز كند تا شاهد رونق بازار پسته در جهان باشیم.

🌎 53 مقصد پسته صادراتی ایران

🌎 53 کشور و مقصد ، پذیرای محصول صادراتی پسته‌کاران ایرانی در 9 ماهه سال جاری بوده اند.
امارات عربی متحده ، اردن ، ارمنستان ، ازبکستان ، اسپانیا ، استرالیا ، افغانستان ، اندونزی ، انگلستان و... از این جمله هستند.


نظرات