مزیت‌های بسته‌بندی مجدد ( ریپکینگ ) در خارج از کشور

به قلم: دکتر هومن باسره

🌎 بسته‌بندی محصولات صادراتی ایران در کشورهای دیگر به عنوان یکی از روش‌های رقابت با بازارهای بین‌المللی محسوب می‌شود. بسته‌بندی نامناسب محصولات ایرانی بویژه به‌دلیل عدم رعایت استانداردهای بین‌المللی در بسته‌بندی محصول می‌تواند باعث کاهش رقابت‌پذیری و صادرات این محصولات شود. همچنین، بسته‌بندی‌های ایران در برخی موارد از نظر طراحی و جذابیت ضعیف‌تر از سایر کشورها هستند و در کل، بسته‌بندی‌های ایران نیاز به بهبود و توسعه دارند تا بتوانند با بسته‌بندی‌های کشورهای دیگر رقابت کنند.

🌎 از جمله ایده‌های مطرح در رفع این ایراد ، صادرات محصول بصورت فله یا بسته‌بندی در حجم عمده به کشور دیگر و بسته‌بندی مجدد آن در کشور میزبان به جهت فروش ، حتی با برند ساخت کشور بسته‌بندی‌کننده است.

🌎 همچنین می‌توان این محصول را با موانع و محدودیت‌هایی به مراتب کمتر از صادرات مستقیم از ایران، به سایر کشورهای جهان  صادر نمود. 

🌎 ​​موانع و راهکارهای بسته‌بندی محصولات ایرانی در خارج از کشور

صادرات فله‌ای محصولات ایرانی به سایر کشورها می‌تواند مزایایی مانند کاهش هزینه‌های بسته‌بندی و افزایش سرعت حمل و نقل را در خود داشته باشد، اما کاهش ارزش افزوده محصولات و کاهش رقابت‌پذیری آنها در بازارهای خارجی، از معایب آن به‌شمار می‌رود. از همین‌رو، برای حفظ ارزش افزوده محصول، شرکت می‌تواند با راه‌اندازی خط بسته‌بندی و پکینگ محصول با مجوزات یک کشور دیگر، اقدام به بسته‌بندی و فروش و صادرات محصول بنماید. دور زدن تحریم‌ها به‌واسطه صادرات محصول غیرایرانی توسط یک شرکت غیرایرانی و همچنین گشودن دروازه تمام بازارهای جهانی به روی محصولی با اصالت ایرانی و برخورداری از سود و منافع حاصل از افزایش صادرات و رفع محدودیت‌ها  از مهمترین مزیت‌های این روش می‌باشد.

🌎 بسته‌بندی مجدد محصول در کشور خارجی دارای محدودیت‌ها و موانعی نیز هست. بعضی از محدودیت‌ها و موانع ریپکینگ و بسته‌بندی مجدد محصول در کشور خارجی عبارتند از

- نیاز به تامین مالی و سرمایه‌گذاری برای ایجاد و مدیریت خط بسته‌بندی و پکینگ در کشور خارجی

- نیاز به اخذ مجوزها و رعایت قوانین و مقررات کشور میزبان در زمینه بسته‌بندی، صادرات، واردات، حمل و نقل، گمرک، مالیات، بیمه و غیره

- نیاز به انتخاب شرکای مناسب و معتبر در کشور خارجی برای همکاری و اعتمادسازی

- نیاز به توسعه بازار و تبلیغات برای جذب مشتریان و افزایش فروش محصول با برند جدید

- نیاز به حفظ کیفیت و استاندارد محصول در فرآیند بسته‌بندی و پکینگ و ارائه خدمات پس از فروش

- نیاز به رفع مشکلات و چالش‌های احتمالی در زمینه تامین مواد اولیه، تجهیزات، نیروی انسانی، حمل و نقل، ارتباطات و غیره.

🌎 علاوه بر موانع و شرایط خاص بسته‌بندی محصولات ایرانی در خارج از کشور، برای بهبود بسته‌بندی محصولات در داخل یا خارج از ایران و افزایش صادرات به سایر کشورها، می‌توان از راهکارهای زیر استفاده کرد

. رعایت استانداردهای بین‌المللی: ارتقاء کیفیت بسته‌بندی و رعایت استانداردهای بین‌المللی می‌تواند به افزایش رقابت‌پذیری محصولات ایران در بازارهای خارجی کمک کند.

. بهره‌گیری از بسته‌بندی مدرن: استفاده از تکنولوژی‌های نوین در بسته‌بندی، افزایش کیفیت محصولات و جذابیت ظاهری آنها را افزایش داده و بازارپسندی را افزایش می‌دهد.

. کاهش هزینه‌های بسته‌بندی: تلاش برای کاهش هزینه‌های بسته‌بندی می‌تواند به افزایش سودآوری و رقابت‌پذیری محصولات در بازارهای خارجی کمک کند.

. افزایش آگاهی و آموزش: آموزش تولیدکنندگان و صادرکنندگان در زمینه بسته‌بندی مطابق با استانداردهای بین‌المللی و نیازهای بازارهای خارجی می‌تواند به بهبود بسته‌بندی و افزایش صادرات کمک کند.

. توسعه بسته‌بندی‌های صادراتی : 

طراحی بسته‌بندی‌های مناسب برای صادرات که با نیازها و استانداردهای بازارهای مقصد همخوانی داشته باشد، می‌تواند به افزایش صادرات کمک کند.

🌎 این راهکارها می‌توانند بهبود بسته‌بندی محصولات ایران و افزایش صادرات به بازارهای خارجی را تسهیل کنند. با توجه به مزایا و معایب ریپکینگ و بسته‌بندی مجدد محصول در کشور خارجی، شرکت باید با بررسی دقیق بازارهای هدف، تحلیل رقابت، برآورد هزینه و سود و ارزیابی ریسک، تصمیم‌گیری مناسب را انجام دهد. این روش می‌تواند یک فرصت بزرگ برای افزایش صادرات و توسعه بازار باشد، اما نیاز به برنامه‌ریزی و اجرای دقیق و حرفه‌ای دارد.


نظرات