تجارت ایران در تله تعطیلی پنجشنبه‌های دولت

🌎 آلمان به استقبال تعطیلات سه روزه رفت ، ایران در پیچ و خم دو روز تعطیلی

🌎 در حالی کشور صنعتی آلمان تعطیلات آخر هفته اش را تا سه روز افزایش داده که در ایران دولت و مجلس حالا ماه هاست در حال چرخیدن و گشتن دور خودشان هستند که روز تعطیلات آخر هفته را که قرار است اتفاق بیافتد تعیین کنند.

🌎 اصلا همین خبر و مقایسه، شاید نشان بدهد که چطور آلمان ، کشوری صنعتی و قدرتمند در اقتصاد است و ایران که قرار بود روزگاری ژاپن اسلامی باشد فعلا در مسیر کره شمالی شدن پیش می‌رود و اتفاقا با سخنانی که سخنگوی دولت رئیسی درباره تعطیلی روز پنجشنبه مطرح کرد لابد این کره شمالی شدن و دوری از مناسبات اقتصادی جهانی برای ایران افزایش نیز خواهد یافت.

🌎 مساله تعطیلات پایان هفته سه روزه در حالی مطرح می‌شود که آلمان اتفاقا در تلاش برای احیای اقتصاد خود، آزمایشی را برای بررسی تاثیر کاهش ساعات کار بر بهره‌‏‌وری پرسنل آغاز کرده است. این برنامه از اول فوریه و مصادف با ۱۱ بهمن ماه سال جاری آغاز شده و به این ترتیب دولت آلمان به هزاران نفر از نیروی کار نیز اجازه می‌دهد که در هر هفته یک روز تعطیل اضافه داشته باشند؛ بدون این که ابدا حقوق کامل خود را از دست بدهند.

🌎 موضوع جالب‌تر می‌شود اگر بدانید یورونیوز نیز در تیر ماه سال جاری در گزارشی تصریح کرده بود که پرتغال، در آن زمان، آخرین کشوری است که به‌دنبال نمونه کشور‌هایی مانند بلژیک و بریتانیا، آزمایش کاهش روز‌های کاری هفته به چهار روز را اعلام کرده است.
ایده طرح شده نیز ساده است: کارمندان چهار روز در هفته کار می‌کنند در حالی که حقوق یکسانی دریافت می‌کنند، مزایای یکسانی دارند و حجم کاری آن‌ها نیز دچار تغییر نمی‌شود.

🌎 حال در شرایطی که نتایج ده‌ها تحقیق و پژوهش نشان داده است که اتفاقا برای بهره وری بهتر از نیروی کار باید تعطیلات آخر هفته را افزایش داد؛ در ایران علاوه بر اینکه درگیر افسانه عجیب زیاد بودن تعطیلات هستیم، کارفرمایان ایرانی نیز گاه کاملا در مسیر معکوس تصور می‌کنند هر چه به نیروی انسانی فشار کاری وارد کنند لابد نتیجه بهتری می‌گیرند، این در حالی که سال هاست بخش منابع انسانی شرکت‌ها و موسسات بزرگ بر تعطیلی بیشتر برای تمرکز و بهره وری بهتر نیروی انسانی تاکید دارند.


نظرات