آیا اقتصاد کشورمان در باشگاه ۲۰ قدرتمند اول قرار دارد؟ ملاک رفاه چیست؟

🌎 سهم ایران از اقتصاد جهان

🌎 روز گذشته داود منظور ، رئیس سازمان برنامه و بودجه به استناد یک آمار بین‌المللی تاکید کرد که اقتصاد ایران در رتبه۱۹ قرار دارد.

🌎 این آمار ارائه‌شده با واکنش بسیاری از مخاطبان روبه‌رو شد و حتی برخی این آمار را غیرواقعی تلقی کردند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که در این مقایسه از برابری قدرت خرید استفاده شده و رتبه‌بندی با این آمار می‌تواند صحیح باشد؛ اما لزوما این آمار منعکس‌کننده رفاه شهروندان آن کشور نخواهد بود.

🌎 مهم‌ترین ابزار اقتصادی برای مقایسه کشورهای مختلف ، تولید ناخالص داخلی است.
این شاخص ارزش بازاری کالاها و خدمات تولید‌شده طی یک سال در هر اقتصاد را اندازه‌گیری می‌کند و این قابلیت را به ناظران می‌دهد تا بتوانند از نظر میزان تولیدات ، کشورهای مختلف را تقسیم‌بندی کنند.

🌎 در یک تقسیم‌بندی کلی ، می‌توان این شاخص را با سه معیار
-  پول ملی
-  دلار
-  برابری قدرت خرید
 سنجید.

🌎 اظهارات اخیر رئیس سازمان برنامه و بودجه موجب شده بحث‌ها پیرامون ابعاد اقتصاد ایران از سر گرفته شود.
بر این اساس ، داود منظور در توییتی گفت
طبق آخرین آمارهای صندوق بین‌المللی پول ، ایران با تولید ناخالص داخلی 1.81تریلیون دلار ( بر اساس شاخص برابری قدرت خرید ) نوزدهمین اقتصاد دنیاست.

🌎 این صحبت‌ها واکنش‌های زیادی را در بر داشت و موجب شد منظور در ادامه شاخص برابری قدرت خرید را برای مخاطبانش توضیح دهد.

🌎 شاخص برابری قدرت خرید چیست؟

🌎 واقعیت این است که دشواری ماجرا به کالاها و خدمات غیر قابل تجارت برمی‌گردد. مقصود از کالا و خدمات غیر قابل‌ تجارت ، عدم امکان انتقال این‌گونه از خدمات به یک کشور خارجی است.
برای مثال خدمات یک آرایشگر را در نظر بگیرید. خدمات او در هر نقطه‌ای از جهان یکسان است ، اما درآمد دلاری او در نقاط مختلف جهان فرق می‌کند.

🌎 بااین‌حال مقادیر دلاری به‌ثبت‌‌رسیده در حساب‌های ملی نقاط مختلف با یکدیگر تفاوت می‌کند ،. همین چالش اقتصاددانان را به این فکر انداخته تا شاخص تازه‌ای برای اندازه‌گیری تولیدات و مقایسه ابعاد اقتصادهای مختلف ابداع کنند که به شاخص برابری قدرت خرید معروف است...


نظرات