تنوع کم نظیر سنگ ایران ، جایگاه مناسبی در اقتصاد معادن جهان نداریم

🌎 کشور ما از معادن غنی و متنوعی در بخش سنگ برخوردار است و بسیاری از استان های کشور دارای معادن فعال هستند.
اقتصاد سنگ در دنیا رقابت شدیدی دارد و کشورهایی همچون ایتالیا و ترکیه در حال رقابت برای کسب کرسی های برتر بازار هستند ، این در حالی است که کشور ما از نظر فرصت های تولیدی ظرفیت بیشتری دارد اما به دلایل متعدد شاهد رشد کمتر بازار داخلی و عقب ماندگی در بازار خارجی هستیم.

🌎 در همین رابطه بررسی فرصت های صادراتی محصولات ساختمانی ، با زیبا یزدانی ، دبیرکل انجمن سنگ ایران به گفتگو نشستیم تا از ظرفیت های معادن سنگ و آخرین جایگاه اقتصادی کشور بیشتر مطلع شویم.

🌎 زیبا یزدانی، دبیر انجمن سنگ ایران گفت :
برای بررسی چالش‌ها و آسیب‌های موقعیت کنونی در بازار، چند مسئله مورد توجه است. مورد اول این است که بین صنعت سنگ و فضای آکادمیک فاصله بسیار زیادی وجود دارد. به طور کلی که این مبحث در کشور ما بسیار رایج است که دانشگاه و صنعت خیلی با یکدیگر ارتباط ندارند زیرا ادبیات یکدیگر را نتوانستند درک کنند اما در صنعت سنگ این فاصله بیشتر است.
هر بار که دانشگاه قصد ورود به صنعت را داشته ، تجربه خوبی کسب نکرده است. در واقع دانشگاه نتوانسته اعتماد صنعت را به خود جلب کند در صورتی که در کشورهای دیگر دنیا مانند ایتالیا که به واسطه تکنولوژی که دارد حرف اول را در جهان می‌زند ،  این خلا تا حد زیادی پر شده.

🌎 وی افزود :
امروزه جهان به میزان بسیار زیادی به تفاوت محصولات طبیعی و دست ساز می پردازد؛ اینکه میلیون‌ها سال طول می‌کشد تا یک سنگ در دل زمین شکل بگیرد به این صنعت ارزش بالایی می دهد.

🌎 وقتی به سنگ به عنوان ماده خام نگاه می کنند ، باعث می‌شود رشد صادرات متوقف  بماند. سنگ ها ، به دو صورت فرآوری شده با توجه به استاندارد های بین المللی و یا به صورت بلوک (قبل از فرآوری) با توجه به ذائقه کشورها ، به کشور مقصد صادر می شود.
در همه کشورها از جمله کشورهای ترکیه و ایتالیا صادرات به هر دو صورت انجام می شود.
این فرق بین معادن سنگ ، فلز و کانی هاست به طور مثال سنگ آهن باید طی فرایندهای مختلف فرآوری شود تا قابل استفاده باشد اما سنگ طبیعی وقتی از معدن استخراج می شود بخش عمده ای از تولید انجام شده است

🌎 سه عامل مهمی که در بازار های صادراتی اهمیت دارند شامل بازارسنجی ، بازاریابی و سپس بازارسازی است که باید هم به صورت علمی و هم با ادبیات صنعت منتشر شود.


نظرات