تجار در کریدور میانه

🌎 با افزایش حملات در دریای سرخ و تحریم‌های متعدد بین‌المللی علیه روسیه، محبوب‌ترین مسیرهای کشتیرانی جهانی به‌طور فزاینده‌ای غیر‌قابل‌اعتماد شده‌اند. برخی از شرکت‌ها به‌طور کلی از مسیر سوئز اجتناب می‌کنند و ترجیح می‌دهند دماغه «امید نیک» در آفریقای‌جنوبی را دور بزنند.

🌎 به دلیل تنش‌های میان روسیه و اوکراین در حال‌حاضر کریدور میانه که یک مسیر کمتر شناخته شده‌است، می‌تواند جایگزین مناسبی برای مسیرهای مورد‌استفاده فعلی باشد.

🌎 کریدور میانه تقریبا مسیر جاده باستانی ابریشم را دنبال می‌کند؛ با این تفاوت که مسیر تجاری تاریخی از جنوب دریای خزر و از طریق ایران امروزی عبور می‌کرد، کریدور میانه با استفاده از بنادر قزاقستان و ترکمنستان برای انتقال کالا از دریای خزر و جمهوری‌آذربایجان، ایران را دور می‌زند و سپس، محموله از بنادر گرجستان یا از داخل ترکیه به اروپا راه می‌یابد.

🌎 کریدور میانه شبکه‌ای از مسیرهای جاده‌ای، ریلی و دریایی به هم پیوسته است. انواع پروژه‌های زیربنایی در سه دهه‌گذشته به مدرن‌سازی کریدور میانه و کاهش زمان ترانزیت برای کشتی‌ها کمک کرده‌است.

🌎 درحالی‌که کریدور میانه می‌تواند حوزه تجارت و بازرگانی جهانی را با تحول روبه‌رو کند، تحقق این امر منوط به پرداختن به این چالش‌ها است، با این حال با افزایش سرمایه‌گذاری و همکاری بین‌المللی، کریدور میانه می‌تواند از محدودیت‌های فعلی خود فراتر رفته و به‌عنوان سنگ‌بنای اتصال تجاری قرن بیست‌و‌یکم در اوراسیا و فراتر از آن ظاهر شود.


نظرات