🌎 سایه‌ روشن‌ های کارنامه تجاری استان خراسان رضوی ( ۱ )

🌎  گمرک کشور ، داده‌های پنج ماهه صادرات و واردات کشور را منتشر کرد که بر اساس آن وضعیت تجارت خارجی استان از طریق پنج مرکز گمرکی مشخص شده است.

🌎 تراز تجاری ۲۰۴ میلیون دلاری

این داده‌ها نشان می‌دهد مجموع صادرات صورت گرفته از درگاه‌های گمرکی استان در این مدت معادل ۴۵۳ میلیون دلار بوده و به لحاظ وزنی حدود ۸۲۰ هزار تن کالا در این مدت از مرزهای استان صادرشده است. مجموع واردات استان در پنج ماهه نخست امسال نیز بر اساس داده‌های گمرک کشور معادل ۲۴۹ میلیون دلار و به لحاظ وزنی حدود ۱۲۷ هزار تن بوده است. بدین ترتیب تراز تجاری استان در پنج ماهه نخست امسال حدود ۲۰۴ میلیون دلار بود.

🌎 کاهش ۲۶ درصدی ارزش صادرات

اما مقایسه کارنامه تجاری استان در پنج ماهه نخست امسال با مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد در حوزه صادرات، حجم کل صادرات استان از حدود ۵۷۱ میلیون دلار به ۴۵۳ میلیون دلار کاهش یافته، یعنی صادرات استان در این مدت ۲۶ درصد کاهش پیدا کرده است. به لحاظ وزنی نیز بیش از ۴۱۶ تن از صادرات استان در این مدت کاهش پیدا کرده است که دلیل اصلی آن کاهش صادرات به مقصد کشور افغانستان است.

🌎 کاهش ۱۰۰ میلیون دلاری صادرات به افغانستان 

امارها نشان می‌دهد حجم صادرات به مقصد کشور افغانستان در پنج ماهه نخست امسال حدود ۱۷۲ میلیون دلار بوده ، در حالی که در مدت مشابه سال گذشته صادرات به مقصد افغانستان بیش از ۲۷۱ میلیون دلار بوده است. 
بدین ترتیب در پنج ماهه امسال صادرات به افغانستان حدود ۱۰۰ میلیون دلار کاهش پیداکرده که دلیل اصلی آن تغییرات سیاسی و روی کار آمدن دولت جدید در افغانستان و برهم خوردن برخی تعاملات تجاری به خصوص در حوزه مرز است.

---

🌎 سایه‌روشن‌های کارنامه تجاری استان خراسان رضوی ( ۲ )

🌎 تحلیل صادرات

ریز داده‌های کالاهای صادراتی نشان می‌دهد، عمده کالاهای صادراتی استان به مقصد افغانستان مواد معدنی مانند سیمان و فلزات بوده است. 

🌎 علاوه بر این ، مجموع صادرات تناژی استان کاهش داشته که می‌توان دو دلیل عمده برای آن در نظر گرفت ، یکی بحرانی شدن وضعیت صادرات به افغانستان و دومی کاهش ثبت کالاهای صادراتی در گمرکات استان به دلیل هزینه‌های حمل‌ونقل که این موضوع باعث شده حجم کالاهای صادراتی از بندرهای شمال و جنوب کشور رشد داشته باشد. 

🌎 از سوی دیگر ، تدوین مقررات جدید گمرکی و سخت‌گیری‌ها را هم می‌توان به‌عنوان عامل دیگر کاهش تناژی صادرات استان در نظر گرفت.

🌎 اما این را که ارزش تناژی کالاهای صادراتی نسبت به سال گذشته رشد حدود ۱۰۰ دلاری داشته، می‌توان نشانه مثبتی از جلوگیری از خام فروشی و صادرات موادخام از کشور دانست.

🌎 هرچند وقتی ارزش ریالی کالاهای صادراتی را ارزیابی می‌کنیم، این نکته قابل تأمل است که متوسط مبنایی ارزش ریالی هر دلار کالای صادراتی استان در پنج ماهه سال گذشته کمتر از ۲۲ هزار تومان بوده و در پنج ماهه امسال به حدود ۲۵ هزار تومان رسیده است.
 


نظرات