🌎 فرصت سوزی در « تجارت ریلی » با روسیه

🌎 موقعیت استراتژیک ، ژئوپلیتیک و ژئواکونومیک ایران مورد توجه کشور‌های بزرگ جهان بوده و هست. 
موقعیت مناسب ریلی و جاده‌ای و دسترسی ایران به سواحل طولانی در خلیج فارس ، دریای مکران و سواحل دریای خزر در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه تولیدکنندگان بزرگ اقتصادی جهان بوده است. 
اگر بعضی مسیر‌های ناتمام ریلی و جاده‌ای ایران تکمیل شود ایران می‌تواند از عبور و ترانزیت کالا از خطوط ریلی و جاده‌ای خود درآمد سرشاری داشته باشد.

🌎 احمد زمانیان ، رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق مشهد ، ۱۰‌ میلیون تن از ۲۰‌ میلیون تن کالای ترانزیتی که قرار است از طریق ایران جابه‌جا شود ، متعلق به روسیه و از مسیر کریدور 
شمال – جنوب انجام خواهد گرفت. 
این طرح در پی بسته‌‌‌شدن مسیر ترانزیت روسیه از دریای سیاه به علت جنگ روسیه و اوکراین برنامه‌‌‌ریزی شده اما تاکنون اتفاق خاصی نیفتاده و در این مدت تنها یک محموله ریلی با ۳۷ کانتینر بار از مبدا روسیه به هند از مسیر ایران جابه‌جا شده است.

🌎 اکنون درباره مرز ترکمنستان با وجود اینکه این مرز بازگشایی شده است اما هنوز اتفاق خاصی نیفتاده است ، بنابراین کماکان برای دسترسی به کشورهای قزاقستان ، قرقیزستان ، تاجیکستان و ازبکستان با محدودیت‌هایی مواجه هستیم. 

🌎 از سوی دیگر با توجه به تحریم‌های جهانی علیه روسیه ، میزان ترانزیت کالا به این کشور بسیار کم شده است مگر اینکه بتوانیم خودمان صادرات به این کشور را  انجام دهیم.


نظرات