🌎 رشد تجارت خارجی با راه‌اندازی مراکز تجاری

🌎 محمد لاهوتی ، رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق بازرگانی تهران

🌎 راه‌اندازی مراکز تجاری یکی از تصمیمات بموقع و خوب دولت است که سازمان توسعه تجارت ایران ایجاد آن را در چند کشور اجرایی کرده است ، همواره دولت‌ها در زمینه تأمین بودجه مورد نیاز اعزام رایزنان تجاری و بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در سایر کشورهای دنیا با مشکل مواجه بوده‌اند یا رایزنانی که اعزام می‌شدند ، بعضاً امکان استفاده از ظرفیت‌ها را به‌تنهایی و با شرایط موجود نداشتند.

🌎 راه‌اندازی مراکز تجاری ایران در سایر کشورهای دنیا از سوی فعالان اقتصادی و با مجوز سازمان توسعه تجارت ایران ، یک راهکار بسیار مؤثر در پشتیبانی از تجارت خارجی کشور به شمار می‌رود.

🌎 البته به دلیل اینکه رایزنان بازرگانی حتماً باید مأمور و کارمند دولت بوده و با گذرنامه سیاسی به سایر کشورهای دنیا اعزام شوند ، در ارتباط‌‌گیری با برخی از تجار مقیم در خارج از کشور معذوریتی داشتند ، بنابراین یکی از روش‌هایی که می‌توانست به حل این معضل کمک کند ، ایجاد مراکز تجاری ایران در خارج از کشور از سوی بخش خصوصی یا اتاق‌های بازرگانی بود که می‌تواند در حوزه افزایش تجارت خارجی کشور راهگشا باشد.

🌎 راه‌اندازی مراکز تجاری ایران در خارج از کشور ، هم در بخش واگذاری امور به بخش خصوصی و کاهش تصدی‌گری دولت می‌تواند یاری‌رسان باشد و هم با توجه به اینکه یک فعال اقتصادی مقیم در آن کشور ، آشنا به زبان آن منطقه بوده و با توجه به شناخت ، می‌تواند در بازارهای آن کشور فعالیت بهتری داشته باشد ، قطعاً راه‌اندازی این مراکز می‌تواند در کنار رایزنان اعزامی ، به صورت مکمل نقش‌آفرینی کند.

🌎 حسن قابل توجه راه‌اندازی مراکز تجاری در خارج از کشور ، عدم تحمیل هزینه به دولت است ، زیرا هزینه راه‌اندازی این مراکز از سوی بخش خصوصی تأمین می‌شود و یکی از ابزارهای مهم رایج در جهان است.

🌎 ایجاد مرکز تجاری در روسیه نیز موفقیت‌آمیز بوده است ، پس از مناقشات روسیه و اوکراین ، این کشور احساس نیاز بیشتری به ایران دارد و با توجه به تحریم‌هایی که علیه این روسیه رخ داده است ، یکی از بازارهایی که مدنظر روس‌ها قرار گرفته ، بازار ایران است. اکنون دو کشور توانسته‌اند در گسترش روابط تجاری بیش از گذشته فعالیت کنند.

🌎 شاید در گذشته تجار ایرانی عموماً به دنبال اتفاقات جدیدی بودند که از فرصت‌های بازار روسیه به نفع خود بهره ببرند، در حالی که طرف‌های روس خیلی علاقه نشان نمی‌دانند ، اما بعد از وقوع جنگ با اوکراین ، شاهد استقبال تجار روس از همکاری با طرف‌های تجاری خود در ایران هستیم.

🌎 حجم تجارت خارجی ایران با روسیه حدود ۲ میلیارد دلار است که تراز تجاری برای ما بشدت منفی است و از این رقم ، ۶۰۰ میلیون دلار سهم صادرات ایران و 1.5 میلیارد دلار واردات ایران از روسیه است. 
ظرفیت خوبی برای افزایش تجارت میان روسیه و ایران وجود دارد و با توجه به اتفاقاتی که امروز طرف روس با اوکراین دارد ، رشد حجم تجارت تا دو یا سه برابر به سهولت در دسترس است. 

🌎 با اتفاقاتی که در طرف روسیه افتاده موضوع استفاده از کریدور سبز و ارز ملی دو کشور در بانک‌ها مطرح و فرصت بیش از گذشته فراهم شدهر، به‌خصوص با بالا آمدن نماد ارزهای دو کشور در بازارهای معاملاتی ارزی دو کشور و شبکه نقل و انتقال ارز در میربیزینس بانک ، اتفاقات خوبی رخ داده است.


نظرات