🌎 ریل‌گذاری اشتباه برای سیاست‌های تجارت خارجی

🌎 مهراد عباد ، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران

🌎 تلقی مثبت از تراز تجاری مثبت ، گاه ناشی از کج‌فهمی از مفهوم تراز تجاری است ، نوعی تلقی و رویکرد که متعادل شدن واردات و صادرات را به عنوان هدف دنبال می‌کند.

🌎 از سال ۲۰۱۶ تنها حدود ۶۰ کشور از ۲۰۰ کشور، مازاد تجاری یا تراز تجاری مثبت داشته‌اند. این تصور که تراز تجاری منفی به خودی‌خود مذموم است ، توسط اقتصاددانان با قاطعیت رد شده. 
به ترتیبی که کشورهایی که بیشترین تراز تجاری منفی را دارند ، اکنون جزو پیشروهای اقتصاد دنیا هستند.

🌎 سیاست تمرکز بر تولید همه کالاها با هر کیفیتی و تلاش جهت صادرات آنها و جلوگیری از واردات اقلام مورد نیاز کشور ، در کنار شرایط تحریمی و مسائل بین‌المللی ، همچنین به دلیل کیفیت پایین برخی از محصولات تولید داخلی همراه با بسته‌بندی بی‌کیفیت و سیاست‌های نادرست بازگشت ارز حاصل از صادرات ، مانع از صادرات پایدار و ارزش‌آفرین شده است.

🌎 از سوی دیگر، سیاست‌های وارداتی که مبتنی بر کاهش واردات، جلوگیری از واردات کالاهای مشابه تولید داخل ، طولانی کردن پروسه ثبت‌سفارش بوده ، کشور را به واردکننده کالاهای بی‌کیفیت تبدیل کرده و از طرفی با دخالت در این بازار، عرضه نیز کاهش یافته است. حال آنکه، در مقابل کاهش عرضه ، تقاضا افزایش پیدا کرده و به دلیل عدم تعادل عرضه و تقاضا، قیمت کالاهای وارداتی رو به افزایش گذاشته است.

🌎 سیاست‌های موجود مربوط به واردات و صادرات مثل سقف و سابقه ، ثبت سفارش محدود و موارد دیگر نه‌تنها سیاست‌های مطلوبی برای مقابله با تحریم‌ها نبوده بلکه باعث ایجاد تحریم‌های مضاعف داخلی شده و این امر باعث ایجاد ناامیدی از آینده در بخش خصوصی شده است.

🌎 از این رو ، پیشنهاد اکید می‌شود که برای تداوم جراحی اقتصادی که با حذف ارز ترجیحی آغاز شده است ، موضوع اصلاح بنیادی سیاست‌های مربوط به واردات و صادرات در دستورکار سیاستگذاران قرار گیرد. 
این سیاست‌ها باید منتج به صادرات پایدار محصولات با مزیت رقابتی ایران و واردات کالاهای باکیفیت جهت تولید محصول ایرانی باکیفیت شود.


نظرات