🌎 چین چگونه سریلانکا را بلعید؟!

مسعود شاکری 

🌎 حدود یک ماه پیش تحولات سریلانکا در صدر اخبار دنیا بود.

🌎 دولتی فاسد و نالایق تمام سرمایه‌های ملت را تلف کرد ، و فساد خود را با استقراض خارجی و بدهکار کردن ملت پوشاند.

🌎 در نهایت کار به جایی رسید که دولت مجبور به اعلام ورشکستگی شد ، و دو برادری که پست‌های ریاست‌جمهور و نخست‌وزیری را در اختیار داشتند ، مجبور به فرار شدند.

🌎 مصائب ملت سریلانکا با این اتفاق پایان نیافت ، و به اصطلاح از چاله به چاه افتادند . رئیس‌جمهور موقت جدید و بقیه اعضای دولت موقت ، وابستگان به 
« مجمع جهانی اقتصاد » ( WEF ) و کلاوس شوآب هستند ، و با شدت تمام در اجرای منویات این مجمع گلوبالیستی تلاش میکنند.

🌎 هرچند فقط ۱۰٪ بدهی خارجی سریلانکا به چین است ،‌ سهم چین در مصیبت پیش آمده برای این ملت خیلی بیشتر از این رقم است

🌎عدم توان سریلانکا، در بازپرداخت بدهی برای اجرای پروژه‌هایی که توجیه اقتصادی و سودآوری نداشتند، از اول واضح بود.

🌎 اما سیاست « تله بدهی » چین باعث شد که چنین پروژه‌هایی اجرا شوند؛ و پس از عدم توان سریلانکا در بازپرداخت بدهی، چین مالکیت آن پروژه‌ها و حق استفاده از سرزمین را بدست آورد. تصرف بندر Hambantota نمونه‌ای از این موارد است.

🌎 در سالهای اخیر نیز مسیر ورشکستگی سریلانکا برای همه روشن بود . اما چین بجای اینکه دولت سریلانکا را تشویق به مذاکره با طلبکاران جهانی مانند ( IMF )، برای تعویق اقساط و بخشش بدهی ، کند سریلانکا را تشویق به استقراض بیشتر برای بازپرداخت اقساط وامهای دیگر می‌کرد.

🌎 به عنوان نمونه در سال ۲۰۲۰ چین ۳ میلیارد دلار دیگر به سریلانکا وام داد ، که فقط برای پرداخت اقساط عقب‌افتاده وامهای دیگر استفاده شد.

🌎 درواقع سیاست چین هل دادن سریلانکا به چاهی بود که دیگر توان بیرون آمدن از آن را نداشته باشد؛ و مجبور به واگذاری حق حاکمیت ملی خود بشود.

🌎 دلیل اینکه چین مسیر بخشش بدهی ، و یا تعویق بازپرداخت اقساط بدهی ، را پیش نگرفت این بود که چین تقریباً با تمام کشورهایی که در پروژه
« ابتکار کمربند و جاده » مشارکت کرده‌اند همین معامله را کرده ، و وامهایی مشابه به آنها داده است . مفاد قراردادهای چین هم تماماً محرمانه است ، و شرایط اعطای وام در دسترس عموم قرار نمی‌گیرند.

🌎 آنچه بر سر سریلانکا آمد ، احتمالاً بر سر تعدادی از کشورهای دیگر دنیا هم خواهد آمد . اگر چین از بدهی‌های سریلانکا گذشت کند ، در نهایت مجبور خواهد شد که همین تخفیف را به دیگر کشورها هم اعطا کند.

🌎 تلاش چین این است که از طریق 
« تله بدهی » سلطه خود را بسط دهد ، و بر نقاط مهم استراتژیک دنیا تسلط یابد . بنابراین گذشت کردن از بدهی کشورهای افتاده در تله را نباید انتظار داشت.

🌎 هماهنگی و همکاری چین با سازمان‌های گلوبالیستی، مانند ( WEF ) ، نیز قابل توجه است


نظرات