🌎 پیش‌بینی افت شدید سود خطوط کشتیرانی کانتینری در سال ۲۰۲۳

 

🌎 خطوط کشتیرانی لاینر کانتینری پس از دو سال سودآوری مستمر و بی سابقه ، درآمد سه ماه اول ۲۰۲۳ خود را اعلام کردند که بسیار چالش برانگیز بود.

 

🌎  بر اساس تجزیه و تحلیل جان مک‌کاون ، بنیانگذار Blue Alpha Capital از درآمد خطوط کشتیرانی کانتینری در سال ۲۰۲۲ سود خالص انباشته برای شرکت‌هایی که نتایج خود را گزارش می کنند و آنهایی که گزارش نمی‌دهند، رکورد جدید ۲۱۵ میلیارد دلار را نشان می دهد در حالی که این رقم برای سال ۲۰۲۱، بالغ بر ۱۴۸ میلیارد دلار بوده است.

 

🌎 با اینحال درآمد خالص سه ماهه پایانی سال گذشته برای خطوط کشتیرانی ۳۴.۷ میلیارد دلار بوده که کاهش شدید ۳۴ درصدی داشته است.

 

🌎 خط کشتیرانی کاسکو (چین) تنها شرکتی بود که درآمد سه ماهه چهارم ۲۰۲۲ آن نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۱ بهبود داشته و سود خالص آن بالغ بر ۴.۹ میلیارد دلار شده است.

 

🌎 در همین مدت درآمد خط کانتینری زیم متعلق به رژیم اشغالگر قدس از ۱.۷ میلیارد دلار به ۴۱۷ میلیون دلار کاهش یافت و سود خالص یانگ مینگ ( تایوان ) از ۱.۹ میلیارد دلار سه ماهه چهارم سال قبل به ۴۸۳ میلیون دلار تقلیل پیدا کرد.

 

🌎  آقای مک‌کاون انتظار دارد روند کاهشی درآمدها ادامه پیدا کند اما باز هم سال ۲۰۲۳ می تواند تجربه هیجان انگیز دیگری برای درآمدزایی خطوط کشتیرانی کانتینری باشد.

 

🌎 البته ابهامات زیادی در مورد چشم انداز اقتصاد جهانی و مقدار تقاضای مصرف کنندگان در سال جاری وجود دارد که چشم انداز فعالیت شرکت های حمل و نقل کانتینری بزرگ جهان را در سال جاری تاریک می کند. 

 

🌎  به عنوان مثال، انتظار میرود سود عملیاتی ۳۱ میلیارد دلاری مرسک در سال ۲۰۲۲ به طور چشمگیری کاهش یافته و برای سال ۲۰۲۳ به ۲ تا ۵ میلیارد دلار برسد.

 

🌎 همچنین پیش بینی میشود سود قبل از بهره و مالیات هاپاگ لوید ( آلمان )‌ از ۱۸.۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ به محدوده ۲.۱ تا ۴.۳ میلیارد دلار در سال جاری کاهش یابد.

 

🌎 رولف هابن یانسن، مدیرعامل هاپاگ لوید، ماه گذشته به سرمایه گذاران و تحلیلگران گفت که از نظر حجم کار سال شروع خوبی نشده و انتظار دارد نرخ حمل و نقل دریایی کانتینری بیش از این هم کاهش یابد.


نظرات