🌎 تجارت آزاد محور توسعه ایران

 

عباس آخوندی

 

🌎 گروهی تصور می‌کنند که توسعه امری است که در داخل ایران رخ می‌دهد و ربطی به تجارت ندارد. تقریباً خط‌مشی‌ای که همه‌روزه صداوسیما ترویج می‌کند بر پایه چنین دیدگاهی است. 

 

🌎 مسکن یا کشاورزی می‌توانند موتور توسعه کشور باشند و مباحثی مانند خودکفایی را مطرح می‌کنند. 

درحالی‌که من معتقدم توسعه بدون تجارت خارجی وجود ندارد و در واقع تجارت ستون فقرات توسعه‌ ایران است. 

 

🌎 تجارت صرفاً صادرات نیست؛ بلکه هم صادرات است هم واردات و هم پیداکردن نقش و جایگاه در بازار جهانی و در نتیجه تجارت و توسعه ارتباط تنگاتنگی با نحوه‌ی حضور سازنده و موثر ایران در تمام جنبه‌‌های زندگی بشری و افزایش رفاه جهانی دارند.

 

🌎 به گمان من تابع هدف توسعه‌ ایران باید گسترش تجارت باشد و تمام سیاست‌های دیگر اعم از توسعه‌ی دانش ، فناوری ، نیروی انسانی ، مالی، اقتصادی ، سیاسی و حتی امنیتی و دفاعی باید حول محور توسعه تجارت تنظیم گردند. چرا که موقعیت ژئوپولیتیک ایران با توسعه تجارت قابل تعریف است. 

 

🌎 اگر این ویژگی را از ایران بگیرید، دیگر ایران ، ایران نیست. از این‌رو ، اساساً به نظر من توسعه بدون تجارت امکان‌پذیر نیست. این بحث مهم و استراتژیکی است. 

شوربختانه ، برداشتی که از اقتصاد مقاومتی می‌شود ، کاملاً توسعه ضد تجارت و ضد توسعه‌ی ایران است. حال‌آنکه متن اقتصاد مقاومتی این نیست ، ولی آن چیزی که تلویزیون از اقتصاد مقاومتی ترویج می‌کند، توسعه بدون تجارت خوانشی ضد توسعه است.

 

🌎 ایران توسعه‌یافته ایرانی است که که تبدیل به یکی از مرکز مبادلات جهان شده و دستِ‌کم یک گرانیگاه اصلی مبادله در منطقه است. منظور از مبادله اعم از مبادله کالا ، پول ، سرمایه ، دانش ، فرهنگ ، فناوی و هر نماد دیگری است.

 

🌎 بنابراین ، محور توسعه‌ اقتصاد ایران نه نفت است و نه پتروشیمی است. نه که این ها نیستند ، بلکه همه‌شان هست ، ولی همه‌ این ها در بستر 

« تجارت آزاد » معنی پیدا می‌کنند. بنابراین من دو ادعا در این جلسه دارم: 

 

۱ - سیاست تجارت آزاد سازگارترین سیاست با ویژگی‌های ژئوپولیتیک، تمدن و تاریخ اقتصادی ایران است 

 

۲ - اساساً و به طور کلی ، توسعه و رشد اقتصادی بدون تجارت در هیچ جای جهان میسر نیست. 

بنابراین، کسانی که به‌نام خود اتکایی ، سدی بر راه تجارت ایران ایجاد می‌کنند ضد توسعه ایران هستند.


نظرات