🌎 تصمیم ترکیه و عراق برای دور زدن ایران! 

 

پروژه 17 میلیارد دلاری بغداد با هدف اتصال خلیج‌فارس به اروپا چه تبعاتی خواهد داشت؟

 

روزنامه سازندگی 

 

🌎 ظاهراً ترکیه و عراق در یک تصمیم حاکمیتی به این نتیجه رسیده‌اند که ایران را دور بزنند و از کریدورهای بین‌المللی حذف کنند. پروژه ساخت راه آهن عراق به طول ۱۲۰۰ کیلومتر یکی از مهم‌ترین و بلندپروازترین طرح پیوند اروپا به خاورمیانه و عراق است.

 

🌎 این پروژه ۱۷ میلیارد دلاری که بندر بزرگ فاو در جنوب کشور عراق را به ترکیه در شمال متصل می‌کند، می‌تواند با کانال سوئز مصر به عنوان قطب حمل‌ونقل منطقه رقابت کند. فراموش نکنیم که اردوغان نیز در اوج رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرد که قرار است، جاده ابریشم آهنی را با «برادران آذربایجانی» خود بسازد و با دور زدن و حذف ایران، این خط را از آذربایجان به چین متصل کند.

 

🌎 بدین ترتیب در همین روزها و ماه‌هایی که ما درگیر اختلافات سیاسی داخلی هستیم و چشم خود را بر توسعه همه‌جانبه بسته‌ایم و سرمایه‌گذاری خارجی را مانند دوره هاشمی و خاتمی دنبال نمی‌کنیم و برجام نیز به یک گره کور تبدیل شده است، عراق و ترکیه راه‌های خود را برای یک پیشرفت بزرگ و حذف ایران از کریدورهای ریلی و جاده‌ای آغاز کرده‌اند.

 

🌎 این در حالی است که توسعه ریلی از ابتدایی که در ایران به راه آهن سراسری گره خورد، حامل یک گفتمان فکری نیز بود. روشنفکران دوره رضاشاه بر این عقیده بودند برای عبور از نظام خان‌سالاری و قجری به دولت مدرن نیازمند اتصال شرق و غرب ایران به یکدیگر و جنوب به شمال آن به هم هستیم تا از این طریق هم وحدت ملی حاصل شود، هم دولت مرکزی قدرت بیشتری پیدا کند و هم زبان فارسی، زبان کشوری شود.

 

🌎 اما رفته‌رفته توسعه ریلی به فراموشی سپرده شد و چندان جدی گرفته نشده و از آن برای استفاده با جهان و کشورهای همسایه برای صادرات و واردات بهره‌ای گرفته نشد. هنوز بعد از این همه سال خط آهن راه آهن زاهدان به بندر چابهار وصل نشده است یا هنوز نتوانسته‌ایم خط آهن خود را به کشورهای آذربایجان، عراق، ترکیه و پاکستان وصل کنیم.


نظرات