برترین اقتصادهای رقابتی دنیا

🌎 مؤسسهٔ بین‌المللی توسعه مدیریت ( IMD ) از سال ۱۹۸۹ هرسال فهرست کشورهای دارای رقابتی‌ترین اقتصاد
( برترین اقتصادهای رقابتی دنیا ) را منتشر می‌کند.
رتبه‌بندی امسال ۶۴  اقتصاد را بر اساس بیش از ۳۰۰ شاخص در چهار دسته کلی ارزیابی می‌کند: عملکرد اقتصادی، کارایی دولت، کارایی تجاری و زیرساخت. این شاخص ها ترکیبی از داده‌های عینی است که دو سوم رتبه‌بندی نهایی را تشکیل می‌دهد و نتایج نظرسنجی که شامل یک سوم باقیمانده نتایج است.

🌎 ده کشور نخست این فهرست عبارتند از:
۱ - دانمارک
۲ - ایرلند
۳ - سوئیس
۴ - سنگاپور
۵ - هلند
۶ - تایوان
۷ - هنگ‌کنگ
۸ - سوئد
۹ - ایالات متحدهٔ آمریکا
۱۰ - کشور امارات متحدهٔ عربی


🌎 از نکات جالب توجه رتبه‌بندی جدید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

🌎 سقوط اقتصاد ایالات متحدهٔ آمریکا به‌عنوان بزرگترین اقتصاد دنیا به رتبهٔ نهم این فهرست، اقتصاد آمریکا از سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۹ همواره در صدر این رتبه‌بندی قرار داشته است.

🌎  کشورهای آلمان، بریتانیا و‌فرانسه به‌عنوانِ سه قدرت بزرگ اقتصادی اروپا حتی در بین ۲۰ اقتصاد رقابتی این فهرست نیز قرار ندارند که به وضوح شاهد افول این کشورها در این رده‌بندی هستیم.

🌎 در آسیا اقتصادهای بزرگی نظیر اقتصاد چین، هند، ژاپن و کره‌جنوبی جایی در بین ۱۰ اقتصاد برتر این فهرست ندارند( کره‌جنوبی و چین حتی جایی در ۲۰ اقتصاد برتر این فهرست هم ندارند)

🌎 مهمترین نکته در رتبه‌بندی امسال صعود امارات‌متحدهٔ‌عربی به جمع ۱۰ کشور برتر این فهرست است. همچنین سایر کشورهای منطقه نیز پیشرفت قابل‌ملاحظه‌ای در این فهرست داشتند. قطر با شش پله صعود به رتبهٔ ۱۸ فهرست رفته، عربستان صعودی با هفت پله صعود در رتبه ۱۷ و بحرین با پنج پله صعود در رتبه ۲۵ قرار گرفته است. کویت نیز به رتبه ۳۸ این فهرست اضافه شده است.

به اشتراک گذاری این مطلب!