قوانین خلق‌الساعه مانع اصلی صادرات

🌎 رئیس انجمن خرمای ایران با اشاره به میزان تولید خرما در کشور گفت :
بایستی موانع صادراتی و تصمیمات خلق الساعه در این بخش برداشته شود تا بتوانیم با صادرات خرما، ارزآوری خوبی برای کشور داشته باشیم.

🌎 وی ضمن اشاره به اینکه عمده سطح زیر کشت خرما در کشور، در ۶ استان کرمان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، خوزستان و فارس است، گفت: کشور ما با تولید یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن خرما پس از مصر، دومین رتبه را دارد و از نظر تنوع در دنیا مقام اول را داریم و همین مسئله موجب شده که خرمای ایران جایگاه ویژه‌ای در بازارهای هدف داشته باشد.

🌎 فرخی درباره صادرات نیز مطرح کرد :
تونس یکی از کشورهای پیشرو در بحث بهره‌وری و صادرات است و ما نیز باید سعی کنیم که کشورهایی پیشرو همچون تونس را به عنوان چراغ راه قرار دهیم تا بتوانیم صادرات خرما را از جایگاهی که قرار داریم بالاتر ببریم.

🌎  وی افزود :
هر ساله قوانین خلق الساعه‌ای در کشور وضع می‌شوند که صادرات را دچار مشکل می‌کنند. ممنوعیت‌ها، محدودیت‌ها و عوارض صادراتی خرما و قیمت‌گذاری‌ها مسائل حساسی هستند که ما را در بحث صادرات و رقابت در دنیا دچار مشکل کرده‌اند و باید مسئولین این مورد را مدنظر قرار دهند.

🌎 فرخی درباره چالش‌های موجود در مسیر صادرات گفت :
از جمله مشکلات موجود در مسیر صادرات ، قوانین خلق الساعه و تحریم‌های ناعادلانه است که مشکلات بسیار زیادی را در برگشت ارز و حمل و نقل ایجاد کرده و ما دچار محدودیت شده‌ایم. نکته مهم این است که ما مشکلی در برگشت ارز نداریم با چگونگی برگشت ارز مشکل داریم چرا که بحث امنیت اقتصادی کشور مطرح است.

🌎 وی افزود :
قوانین برگشت ارز خرما نمی‌تواند با قوانین برگشت ارز محصولات پتروشیمی و صنایع پردرآمد که دولت یارانه اصلی را به محصولات پتروشیمی در بحث حامل و انرژی می‌دهد یکی باشد اما دولت می‌گوید که باید ما در زمینه برگشت ارز با یکدیگر یکی باشیم و این مسئله مشکلات بسیاری را به همراه دارد.
اگر این مسائل حل شود می‌توانیم صادرات بهتری داشته باشیم.

به اشتراک گذاری این مطلب!