رشد ۱۶ درصدی تجارت ایران با همسایه ها

🌎 تجارت ۲۷ میلیارد دلار شد

🌎 طبق اعلام گمرک ایران ، تجارت بدون نفت ایران با ۱۵ کشور همسایه در ۵ ماهه سال جاری با ۱۶ درصد افزایش به رقم ۲۶ میلیارد و ۸۵۷ میلیون دلار رسید.

🌎 محمد رضوانی‌فر ، رئیس کل گمرک ایران :
میزان وزنی تجارت بدون نفت ایران با ۱۵ کشور همسایه ۴۳ میلیون و ۵۷۹ هزار تن بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰ درصد افزایش نشان می‌دهد.

🌎 ۵ کشور امارات متحده عربی ، ترکیه ، عراق ، پاکستان و فدراسیون‌روسیه ۵ کشور اول شریک تجاری ایران در بین کشورهای همسایه در این مدت بودند.

🌎 در این مدت تجارت بدون نفت ایران با شرکای تجاری‌اش به این شرح بوده است
-  امارات متحده عربی ۱۱ میلیارد دلار
-  ترکیه ۶ میلیارد دلار
-  عراق ۴.۸ میلیارد دلار
-  پاکستان ۱.۱ میلیارد دلار
-  فدراسیون روسیه ۹۶۹ میلیون دلار

🌎 چه میزان کالا وارد و خارج شده است؟
از مجموع تجارت بدون نفت ایران با ۱۵ کشور همسایه در ۵ ماهه امسال ۳۴ میلیون و ۱۱۸ هزار تن کالا به ارزش ۱۳ میلیارد و ۴۰۲ میلیون دلار به این کشورها صادر و ۹ میلیون و ۴۶۱ هزار تن به ارزش ۱۳ میلیارد و ۴۵۵ میلیون دلار وارد شد.

🌎 صادرات غیرنفتی ایران به ۱۵ کشور همسایه در ۵ ماهه سال جاری به لحاظ وزن ۱۱ درصد و از حیث ارزش ۱۹ درصد افزایش نشان می‌دهد.

🌎 در این مدت واردات کالا از کشورهای همسایه به لحاظ وزن ۱۰ درصد و از حیث ارزش ۱۳ درصد رشد داشته است.

🌎 عمده‌ترین خریداران کالاهای ایرانی در این مدت در بین ۱۵ کشور همسایه شامل عراق، امارات متحده عربی، ترکیه، افغانستان و پاکستان بودند.

🌎 بیشترین میزان کالاهای وارداتی در ۵ ماهه امسال در بین کشورهای همسایه از مبدا کشورهای امارات متحده عربی، ترکیه، فدراسیون‌روسیه، پاکستان و عمان بوده است.

به اشتراک گذاری این مطلب!