صادرات غیرنفتی ایران به عراق می‌تواند به 20 میلیارد دلار برسد

🌎 صمد حسن زاده ، رئیس اتاق ایران :

دستاوردهای سفر به عراق با همراهی رئیس‌جمهور ، مثبت بود. 

در همین راستا ، برای تعیین تکلیف بازپرداخت مطالبات شرکت‌های ایرانی از دولت عراق که سال‌ها پیش به دلیل ناامنی داعش این کشور را ترک کرده بودند رایزنی شد و قرار است در چارچوب کارگروهی با حضور نمایندگان دو طرف زمینه بازپرداخت این مطالبات فراهم شود.

🌎 با توجه به شرایطی که در این کشور حاکم است ، معتقدم فعالان بخش خصوصی ایران می‌توانند در حوزه ساخت‌وساز ، صدور خدمات فنی و مهندسی ، مصالح ساختمانی ، صنایع غذایی و مواردی از این دست در عراق فعالیت تجاری داشته باشند و اگر دولت هم حمایت‌های لازم را داشته باشد ، می‌توانیم صادرات غیرنفتی خود به این کشور را از 10 میلیارد دلار امروز تا 2 برابر افزایش دهیم.

🌎 بالغ بر 40 شرکت در حوزه خدمات فنی و مهندسی که پیش از حضور داعش در عراق سرمایه‌گذاری کرده بودند برابر با 900 میلیون یورو از دولت این کشور طلب دارند و از آن زمان نتوانستند طلب خود را وصول کنند. 

البته در آن زمان بانک توسعه صادرات بالغ بر 200 میلیون یورو تسهیلات در اختیار این شرکت‌ها قرار داد تا بخشی از بدهی‌های خود را پرداخت کنند چون از نظر منابع در گردش دچار مشکل شده بودند.

🌎 در این سفر آسیب‌های جدی که به این شرکت‌ها وارد شد و دیگر جزئیات موضوع را در حضور مسئولان دو دولت مطرح و تشریح کردیم. 

برای حل آن هم فرصت یک ساله‌ای گرفتیم تا حساب‌های بلوکه شده این افراد نزد بانک‌ها باز شود و نمایندگانی از دو طرف کارگروهی را تشکیل دهند و طی این دوره یک ساله زمینه بازپرداخت مطالبات معوق شرکت‌های ایرانی را مهیا کنند.

به اشتراک گذاری این مطلب!